Homemade Productions maakt van Mirjam Mous' prachtige griezelboek (dat in het najaar van 2017 uitkwam) een meedoe-musical voor 6+, en voor groep 3 en 4 van het basisonderwijs. Alles staat in het teken van participatie. Het publiek - met name groep 3 en 4 - wordt getriggerd om mee te doen. Zelf het geluid van enge piepende deuren te maken, zelf de griezelmuziek bij een scene te zingen, met elkaar een vreemd bos met zwiepende bomen uit te beelden. Het idee daarachter is om - naast een leuke inspirerende theaterervaring - kinderen ook mee te nemen in een wereld van muziek en geluid. Hoe maak je muziek? En wat is muziek anders dan geluid? Wat voor emoties kunnen muziek en geluid opwekken? Vertelt muziek ook een verhaal? Heb je voor muziek altijd een instrument nodig? Of kom je ook een end met potten en pannen?
“Een Spook(T)huis voor Fiene” is een interactieve voorstelling die een meerwaarde geeft aan muziekonderwijs voor jonge kinderen. Door ze de functie van muziek te laten meemaken raken ze geïnteresseerd in het zelf maken van klanken, het zelf spelen van muziekinstrumenten. Het gaat daardoor in “Een Spook(T)huis voor Fiene” niet alleen om het verhaal maar ook hoe je – via muziek – dat verhaal kunt vertellen. Homemade levert daarvoor ook een lespakket aan waardoor de leerkracht de leerlingen kan voorbereiden op de voorstelling en ook hoe je met de opgedane kennis weer een stap verder kunt zetten in het muziekonderwijs. Op een speelse manier worden op die manier belangrijke factoren binnen de muziek – ritme, gebruik van stiltes, harmonieën en disharmonieën, stemmingversterking, concertgedrag, luisteren en doen – ingeleid. Dat alles in de heerlijke omgeving van een spannend verhaal, en de mogelijkheid tot heel veel interactie tussen de jonge toeschouwers en dat wat er op het toneel gebeurt.
Weeskind Fiene droomt van een warm thuis met lieve ouders. Ze is dan ook dolblij als Theodoor en Gursula haar uit het vreselijke weeshuis halen. Maar Fiene moet bij haar zogenaamde ouders dienstbode, huishoudster en kokkin tegelijk zijn. Want Gursula is zó lui dat ze na het eten het servies weggooit om de vaatwasser niet te hoeven inruimen. Fiene loopt weg en vindt onderdak in een oud huis waar een grote griezelfamilie woont. Dat is wel even wennen... een doodskist in de kelder, geesten waar je doorheen kunt lopen en een vrouw zonder hoofd. En toch, als ze die geesten wat beter leert kennen, blijken ze een stuk minder eng dan sommige mensen. Maar dan wordt Fiene door Theodoor ontdekt...
Muziekonderwijs
Doelgroep: 6+, alle niveaus
Speeluur: 50 minuten
Opbouwtijd/afbouwtijd: 120 min. - 60 min.
Speelvlak: 6 x 8 x 3
Leerlingaantal:
Lesmateriaal: Lesbrief
Speelperiode: Heel seizoen 2017/2018
Voorafgaand aan de voorstelling ontvangt u een lesbrief voor de leerlingen en een begeleidende brief voor de docenten. Deze lesbrief kan gedeeltelijk gebruikt worden als voorbereiding op de voorstelling en gedeeltelijk ook als verwerking van de voorstelling. De oefeningen en opdrachten in de lesbrief spreken voor zichzelf, en we proberen daarmee een zekere mate van zelfredzaamheid bij de leerlingen te genereren als ook het prikkelen tot onderzoek en het formuleren van gedachten.
De technische lijst ontvangt u na het boeken van de voorstelling. Mocht u deze informatie al eerder willen ontvangen, neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Op school
1 voorstelling €1350,-
2 voorstellingen €1650,-
In het theater
1 voorstelling €1650,-
2 voorstellingen €2150,-
Alle prijzen zijn exclusief 6% BTW en inclusief reiskosten (binnen Nederland), lesmateriaal en auteursrechten. Eventuele hotelovernachtingen zijn niet bij de prijs inbegrepen.
Heeft u een vraag over Spookthuis op School, neem gerust contact met ons op via 020 - 261 24 35 of via het contactformulier op de contactpagina. Indien u direct een vrijblijvende optie op een van de voorstellingen wilt plaatsen, verwijzen wij u graag naar de website van Theater in School die onze boekingen regelt.
Renée is van kinds af aan bezig met theater. Vanaf haar 8ste jaar speelt ze in kleine, semiprofessionele producties bij de Gooische Muziekschool te Bussum, waar ze lessen volgde naast haar school. Dat waren de lessen waar ze de hele week naartoe leefde.
In 2015 werd Renée genomineerd voor een Musical Award als aanstormend talent voor haar rol als Maureen in de M-lab productie van “Rent”. Eerder nam ze de rol van Melissa over in “Afblijven” van Homemade, tijdens de stage van haar opleiding aan Codarts in Rotterdam. In seizoen 2015/2016 speelde ze Marty in de succesvolle musical “Grease” van Stage Entertainment en keerde daarna weer terug bij Homemade in de musical Razend.
Dit seizoen is zij te zien in The Voice of Holland in Team Anouk.
Robin studeerde zang aan de Rockacademie in Tilburg toen ze een overstap maakte naar de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie waar ze in 2011 afstudeerde. In haar derde jaar nam ze tijdelijk de rol van Venus over in de musical Dromen zijn Bedrog, geregisseerd door Frank Lammers.
Tijdens haar laatste jaar liep ze stage in de voorstelling Rhinocerocity bij Toneelgroep De Appel en in de musical Homeless bij Stichting Homemade Productions, waar ze tevens verantwoordelijk was voor een deel van de muziek. Bij Homemade speelde ze een seizoen later in de Horror-musical Nightmare. Afgelopen seizoen was zij te zien als Tula in de tv-serie Gerede Twijfel bij omroep Max. Verder zong zij jarenlang in haar eigen band Daisy Vain. Bij Tina de musical is zij naast actrice ook verantwoordelijk voor de kinderregie, daarnaast neemt zij dit seizoen de regie van Fataal voor haar rekening.
Na het behalen van haar VWO diploma volgde ze in Tilburg de opleiding musicaltheater op Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Daar kreeg zij les van onder andere Florian Boutonnier (jazz, klassiek), Maartje Braun (jazz), Janice Sutton (tap), Peggy Hegeman (zang), Koen van der Hijden (drama). Tijdens haar studie heeft ze gespeeld in The Life, How to succeed in business without really trying en in Dear Fox.Verder was Lisanne te zien in Afblijven, De Jantjes, Spijt en Hair en was ze verantwoordelijk voor de choreografie van Razend en Tina de musical.
Gijs studeerde in 2013 af aan de Fontys Dansacademie, richting musicaltheater. Hij kreeg zangles van Jack Breikers en Peggy Hegeman, acteertraining van Brigitte Joosten en Koen van der Hijden en dansles van o.a. Florian Boutonnier. Tijdens zijn opleiding was Gijs te zien in o.a. The Life, How to Succeed… en Dear Fox. Als kind speelde hij in Elisabeth, Peter Pan en The Sound of Music. Gijs nam voor hij aan zijn opleiding begon, deel aan het programma Up With People en toerde met een muzikale show door de USA, Mexico en de Filipijnen.
Na zijn studie speelde hij o.a. in de musicals Yab Yum, Afblijven, War Horse, Grease en A Chorus Line en in het toneelstuk To Be or not To Be van het Zuidelijk Toneel. Dit seizoen was hij te zien in Drs. Down.
Rose-anne liep stage bij de musical Spijt. In de zomer van 2016 studeerde ze af aan het Conservatorium Codarts in Rotterdam. Tijdens haar opleiding was ze o.a. te zien als de Bakkersvrouw in “Into the woods” (regie Julia Bliss). Ze maakt deel uit van het muziektheatercollectief "Hemels Vallen" en was te zien op het Fringe Festival 2016. Na haar studie speelde ze in Razend de musical.
Mirjam mous is geboren 7 november 1963 in Oosterhout. Daarna groeide ze op in Made, dat ligt in Noord-Brabant. Vroeger las ze heel veel en wist daardoor al snel dat ze schrijfster wou worden. Ze werd niet gelijk schrijfster, want ze werkte eerst nog bij een school voor leerlingingen met sociaal-emotionele problemen. Daar werkte ze 20 jaar. Daar schreef ze ook al verhalen, maar dan alleen voor die leerlingen. ze lazen het en vonden het hele leuke verhalen. Zo werd ze uitijndelijk schrijfster. Ze heeft natuurlijk ook nog andere hobby’s, zoals verre reizen maken of naar de film/theater gaan. Ze vind schrijven natuurlijk toch het leukst.
Dick studeerde aan de Nederlandse Film- en TV Akademie. Hij bewerkte Turks Fruit van Jan Wolkers tot een musical, en daarna Brandende Liefde, Route 66 en Dromen… zijn bedrog. Voor die laatste productie kreeg hij een Musical Award. Hij bewerkte ook Brief voor de Koning en De Zevensprong tot musicals, schreef voor de muziektheaterproductie Ramses het script en bewerkte De Kleine Blonde Dood tot een musical. Met componist Jeroen Sleyfer werkte hij aan de musical Kruimeltje. Voor Rick Engelkes Producties regisseerde hij Dik Trom. Voor jongeren maakte hij de voorstellingen Strada en rZpkt en voor Walibi België creëerde hij het evenement The Music Battle. Voor televisie was hij o.a. verantwoordelijk voor scripts van Russen, Van Speijk, Shouf Shouf, De Co-Assistent en Levenslied. Hij schreef de scenario’s van de speelfilms Razend en Spijt, allebei naar boeken van Carry Slee.
Gerda werkte aan talloze theaterprojecten van Brief voor de Koning tot Dik Trom en de jongerenvoorstellingen Strada en rZpkt. Maar ook aan grootschalige projecten als The Music Battle van Walibi België en de openluchtvoorstellingen Sjakoo en Daendels. Ze produceerde de korte films De Verboden Zolder naar het boek van Paul van Loon en Wojtek naar het boek van Bibi Dumon Tak. In 2013 richtte ze - samen met Dick van den Heuvel - Homemade Productions op dat zicht bezig houdt met het maken van theatervoorstellingen en films die op een of andere manier verankerd zijn in onze hedendaagse samenleving, met een voorkeur voor het maken van projecten voor jongeren. Homemade wil onderscheidend zijn binnen het theaterlandschap, juist door het aanpakken van maatschappelijke thema’s en de eigentijdse vorm in muziek en dans.